Advies Omgevingsberaad voor het BOW van 8 december 2022

Vlieland. Foto: © L. van Asperen
Op 5 december heeft het Omgevingsberaad Waddengebied een advies uitgebracht aan het Bestuurlijk Overleg Waddengebied (BOW). Het OBW heeft over alle agendaonderwerpen van de vergadering van 8 december geadviseerd. Het advies is onder aan dit bericht bijgevoegd.
Het Omgevingsberaad Waddengebied is ingesteld door het Rijk als formeel adviesorgaan binnen de ‘Waddengovernance’. Vertegenwoordigers van vissers, landbouw, waddenzeehavens, recreatie en toerisme, natuur- en milieuorganisaties en de wetenschap brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan de overheden, rijk en regio. Wij staan voor doordachte en gedragen oplossingen ten dienste van de duurzame bescherming en ontwikkeling van de natuur van de Waddenzee en een veilig, vitaal en veerkrachtig Waddengebied voor de bewoners, bezoekers en ondernemers. Wij zeten ons in voor een krachtige samenwerking van alle partijen in het (trilaterale) Waddengebied.
Het advies van het Omgevingsberaad Waddengebied voor het BOW van 8 december 2022
- Nieuw advies van het Omgevingsberaad voor het BOW van 15 juni 2026Op 8 juni bracht het Omgevingsberaad Waddengebied advies uit aan het Bestuurlijk Overleg Waddengebied dat twee keer per jaar plaatsvindt. Dit BOW vond 15 juni jl. plaats tijdens de jaarlijkse Toogdag. Het advies was gericht op de agenda van het Bestuurlijk Overleg Waddengebied tijdens de jaarlijkse Toogdag. Minister Karremans (voorzitter) en minister Van Essen (via videoverbinding) namen deel aan het BOW, samen met bestuurders van provincies, gemeenten en waterschappen.
- Natuur centraal op Toogdag voor de WaddenHoe ziet het Waddengebied eruit in 2100? En welke keuzes moeten we vandaag maken om die toekomst mogelijk te maken? Met die vragen kwamen op maandag 15 juni bijna 300 inwoners, ondernemers, bestuurders, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en jongeren samen in Theater De Kampanje in Den Helder tijdens de Toogdag voor de Wadden.
- Omgevingsberaad Waddengebied neemt deel aan trilaterale regeringsconferentie in EsbjergHet Omgevingsberaad Waddengebied kijkt terug op een waardevolle deelname aan de trilaterale regeringsconferentie in Esbjerg. Dit jaar markeerde de bijeenkomst de afsluiting van het Deense voorzitterschap en de start van vier jaar Nederlands voorzitterschap van de trilaterale samenwerking.



